Menu
Gezondheid / Ontbijtjes / Tips

Yoghurt als ontbijtje gezond?

Yoghurt is een zeer geliefd ontbijtje. Dat zie ik ook terug bij heel veel cliรซnten. Lekker met granola en wat honing ๐Ÿ˜ Is yoghurt dan ook een gezonde basis voor je ontbijtje? Dat hangt er vanaf ๐Ÿ™‚Yoghurt kan een hele gezonde toevoeging zijn aan je dieet, maar wees wel kritisch op welke yoghurt je dan koopt ๐Ÿ˜Š In dit artikel leg ik je uit waar je het beste op kunt letten.

Wat is yoghurt eigenlijk?

Yoghurt is gefermenteerde melk. Het fermentatieproces wordt gedaan door zogenoemde melkzuurbacteriรซn. Deze bacteriรซn worden aan de melk toegevoegd en zetten de melksuikers, ook wel lactose genoemd, om in melkzuur. Vandaar dat yoghurt een zure smaak heeft รฉn dat het voor sommige mensen makkelijker te verteren is dan gewone melk (omdat het dus minder lactose bevat).

Toegevoegde suikers

De supermarkt staat vol met allerlei verschillende soorten yoghurt en kleine yoghurtjes. De een lijkt nog gezonder dan de ander. Maar laat je niet in de maling nemen. Ik zal je een voorbeeld geven. De campina milde kwark met een vleugje kokos lijkt heel gezond. Kwark, eiwitten, kokos. Zou niet zoveel mis mee zijn zal je denken. Maar lees goed de ingrediรซnten!

De ingrediรซnten staan altijd op volgorde van hoeveel er in zit. Het eerste ingrediรซnt is magere kwark (logisch), maar kijk eens naar het tweede ingrediรซnt: SUIKER! Suiker staat dus nog voor kokos in het rijtje. Als we dan ook naar de voedingswaarden van dit product kijken zien we dat er 7.2 gram suiker per 100 gram in zit. Deels zijn dit natuurlijke suikers die in melk voorkomen (ongeveer 2.8 gram). Maar dat betekent dus dat er per 100 gram 4,4 gram suiker aan toegevoegd is. Als jij een schaaltje kwark van 200 gram eet krijg je dus al bijna 9 gram suiker binnen. Behoorlijk veel voor een ‘gezond’ ontbijtje ๐Ÿ˜…

Probiotica

Als je graag yoghurt eet is het aan te raden om een yoghurt uit te kiezen waarop staat โ€œbevat levende en actieve culturenโ€ of waarop bacteriestammen worden vermeld in de ingrediรซntenlijst zoals: โ€œmet L. acidophilus en Bifidobacteriumโ€.

De milde roeryoghurt van Almhof bevat bijvoorbeeld de twee probiotische bacteriestammen: L. acidophilus en een Bifidobacterium (staat niet gespecificeerd welke).

De L. acidophilus verlicht gasvorming, een opgeblazen gevoel en helpt bij het verteren van lactose. Dat is prettig, want yoghurt bevat lactose. Als je lichaam moeite heeft met het verwerken daarvan kun je klachten zoals gasvorming of een opgeblazen gevoel krijgen.
De Bifidobacterium helpt bij het koloniseren van goede bacteriรซn in een gezonde darm en het verdringen van slechte bacteriรซn. Het helpt ook bij diarree en constipatie.

Ook ontstaat er door toevoeging van deze twee bacteriestammen rechtsdraaiend melkzuur. Rechtsdraaiend melkzuur komt van nature in ons lichaam voor. Dit geeft een zachtere smaak aan de yoghurt en zoals ik net al zei is de yoghurt daardoor makkelijker verteerbaar.

Voedingsstoffen

Yoghurt bevat veel goede voedingsstoffen en is daarom een goede toevoeging aan je dieet. Het bevat oa de volgende voedingsstoffen:

  • Vitamine B12;
  • Vitamine B2;
  • Fosfor;
  • Calcium.

Yoghurt bevat vooral veel probiotica en voedingsstoffen wanneer het afkomstig is van gras gevoerde dieren en ongepasteuriseerd is. Pasteurisatie is het verhitten van de melk zodat ziekteverwekkende micro-organismen gedood worden. Daardoor wordt de houdbaarheid van het product verlengd. Het nadeel is echter dat ook de goede bacteriรซn gedood worden..
Helaas kun je ongepasteuriseerde yoghurt (yoghurt van rauwe melk) niet zomaar in de supermarkt vinden ๐Ÿ˜” Dat heeft met wetgeving te maken. Ook is rauwe melk niet voor iedereen aan te raden. Bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Als je onder behandeling bent van een arts is het ook aan te raden dit na te vragen. Je kunt in deze gevallen natuurlijk ook gewoon yoghurt van gepasteuriseerde melk nemen. Laten we niet gekker doen dan nodig is ๐Ÿ˜œ

Volle yoghurt is om dezelfde reden wel beter dan magere yoghurt. Het is minder bewerkt en bevat daarom meer voedingsstoffen. Kies dus lekker voor de volle variant, maar let wel tijd op de hoeveelheid die je eet ๐Ÿ™‚

Conclusie

Yoghurt is hartstikke gezond mits je het goed kan verdragen รฉn je een beetje oplet welke yoghurt je kiest. Kies altijd voor een variant zonder toegevoegde suikers, met levende bacteriestammen en bij voorkeur eentje die gemaakt is van rauwe melk ๐Ÿ˜œ

No Comments

    Leave a Reply